Underbar pianokavalkad och Barfota Jazzmen ...
Svenska Ragtimesällskapet bjöd på härligt
årsmöte
Referat av Lasse Mattsson.
Ur Tradjazzpulsen (nr. 3, 2004).
Bilder av Oleg Mezjuev.
Ragtimegurun Oleg Mezjuev och hans talrika tillskyndare lockar alltid kunskapselit till sina
träffar: denna gång, lördagseftermiddagen den 6 mars, hamnade Pulsen intill
Bengt Nyquist och Jan Bruér, teamet bakom den fenomenala CD-serien med svensk
jazzhistoria, med det vandrande musiklexikonet Björn Englund på stolen framför,
med OJ:s Martin Westin m.fl. i krokarna på Jazzarkivet i Stockholm.
(Foto © 2004, Oleg Mezjuev)
Barfota Jazzmen Ragtime Constellation från Sundsvall gör sig redo inför
konserten. I främre raden (från vänster till höger): Lars Kjellberg tb,
Claes Ringqvist co, Kjell Sundin kl och Svante Nordell violin. I raden bakom (från
vänster till höger): Bertil Falk dm, Bengt "Bim" Ingelstam sous och Mats Fagerberg
ban.
När sedan den svenska pianisteliten med Göteborgs Peter Lundberg i spetsen (hans
kollega Kjell Waltman hade tyvärr förhinder) och hela Barfota
Jazzmen(1) fanns på plats, blev tillströmningen
inte mindre.
"Tema-kompositör" var denna gång James S. Scott (1885-1938). Värden Jens
Lindgren presenterade som vanligt Oleg, som berättade om Scott och hade
iordningställt en prydlig
historik(2) (engelska),
hämtad ur boken "They all played ragtime" (Janis & Blesh, 1950) om denne som bifogades
dagordningen.
Peter kastade sig raskt över (det för dagen, märkligt nog, lätt
ostämda) pianot och levererade "Sunburst Rag" och "Grace and Beauty", Oleg
följde med bl.a. den enastående vackra, melodiösa "Ragtime
Betty"(3), kompletterad med festliga fakta; Betty var
tydligen ingen dam. Joakim Stenshäll bjöd på bl.a. "Climax Rag", Ragnar
Hellspong på "Ragtime Oriole" m.m., Peter Andersson på "New Era Rag"
och en graciös tretaktare; Peter är kantor vilket inte är lätt att ana med
hans illröda hårsvall med svans och helskägg, allt prytt av illgrön
halsduk och mönsterrik väst.
Dagens föredrag hölls av Staffan Lundmark om den sällsamme pianisten Leif Roland
Lundmark. Staffan, som arbetar på dialekt och ortnamnsforskningsarkivet i Umeå,
visade sig vara en härlig berättare om mannen som spelade flera år i USA
på tidigt 1900-tal och som finns representared på volymerna 1 och 2 i
Bruér-Nyquists CD-serie. Staffan bjöd inte bara på en bandad intervju med
föremålet utan även dennes tolkningar av "Maple Leaf Rag" (med lustiga
inslag av "Yankee Doodle Dandy") och
"Smiles"(4).
Barfota med Claes Ringqvist, avgipsad efter lång konvalescens till följd av ett
benbrott före nyår, var i storform med sina förträffliga orkestreringar
(arr inköpta utomlands eller skapade av "Bim" Ingelstam) av ragtimemelodier: Joplins
"The winners"(5), följdes av "Peaceful
Henry" som av kompositören E.H. Kelly tillägnats musikförläggarens
vaktmästare, den ganska knepiga, ovanliga "Havana Rag", Joplins "Echoes from the
Snowball"(6) (sic), en originell historia med
introd i fyrtakt, resten i valstakt, med lite "Nybrovikens is" över hela
stämningen. Arthur Marshalls "Kinklets"(7),
"Hilarity Rag" av gitarristen George Van Eps' pappa(8), "The lucky tramp" ("av en originell
fransman", berättade Claes) och David Thomas Roberts' "Roberto Clemente",
tillägnad ett baseball-äss från Puerto Rico som störtade med en privathyrd
DC-3:a på väg hem till sin jordbävningsdrabbade ö. På briljant
virvelspel på träblocket bjöd raska "Très moutarde" av Cecil Macklin,
med dess grammatiskt egendomliga titel.
Applåderna rungade kring Claes Ringqvist co, Lars Kjellberg tb, Kjell Sundin kl, Svante
Nordell violin, Åke Dahlbäck p, Mats Fagerberg ban, Bim Ingelstam sous och Bertil
Falk dm. Deras rag-repertoar är för övrigt så omfattande, att bara tre av
dagens nummer återfinns bland de 18 på deras bästa (tycker Pulsen) CD "Red Man
Blues".
Ragtime galore - a lovely way to spend an afternoon. Och Oleg Mezjuev brukar förse Pulsen
med besked om kommande evenemang. Håll ögon och öron öppna.
LM
FOTNOTER
1. Bandet framträdde som Barfota Jazzmen Ragtime Constellation med ordinarie
besättning plus Svante Nordell, violin, men utan sångerskan Kersti
Billström (som inte fanns på plats).
2. Faktabladet hade sammanställts av Ragnar Hellspong (ladda ner
det här).
3. The Ragtime "Betty" (James Scott, 1909).
4. "Smiles" (Lee S. Roberts; text av J. Will Callahan, 1917).
5. "The Easy Winners" (Scott Joplin, 1901).
6. "Echoes from the Snowball Club" (Harry P. Guy, 1898; ej Joplin!).
7. "Kinklets - A Rag Time Two Step" (Arthur Marshall, 1906).
8. Det var James Scott som skrev "Hilarity Rag" (publ. 1910) och inte
"gitarristen George Van Eps' pappa".
Komplett spelprogram från
årsmötet
JAMES SCOTT-PROGRAMMET
Sunburst Rag (James Scott, 1909) - PL
Kater Street Rag (Bennie Moten, 1925) - PL
- Peter spelade en snutt ur denna melodi för att demonstrera "call and
response"-tekniken som ju även James Scott hade använt sig av i sina rags.
Grace and Beauty (James Scott, 1909) - PL
On the Pike (James Scott, 1904) - OM
The Ragtime "Betty" (James Scott, 1909) - OM
Climax Rag (James Scott, 1911) - JS
Evergreen Rag (James Scott, 1915) - JS
Don't Jazz Me - Rag (I'm Music) (James Scott, 1921) - RH
Ragtime Oriole (James Scott, 1911) - RH
New Era Rag (James Scott, 1919) - PA
The Suffragette - Valse (James Scott, 1914) - PA
Modesty Rag (James Scott, 1920) - PL
- Peter spelade endast första temat från notbladet.
Pegasus - A Classic Rag (James Scott, 1920) - PL
Ophelia Rag (James Scott, 1910) - PL
STAFFAN LUNDMARK FÖREDRAG OM LEIF ROLAND LUNDMARK (1896-1968)
Have a little heart (Roland Lundmark, insp. 1961)
- spelad från ett kassettband med en bandad intervju med kompositören
från 1961. Under sina sista levnadsår använde Lundmark inte Leif utan Roland
som sitt första namn.
Have a little heart (Leif Lundmark, insp. 1931)
- från CD:n "Svensk Jazzhistoria, vol. 2", inspelad 7 oktober 1931, Odeon D 2358
(Sto 4869).
Foxtrot-Potpourri, del 1 (Leif Lundmark, insp. 1930)
- från CD:n "Svensk Jazzhistoria, vol. 1", inspelad 26 maj 1930, Odeon D 2157 (Sto
4317). Följande melodier ingår i potpurriet: Maple Leaf Rag (Scott Joplin,
1899), The Entertainer's Rag (Jay Roberts, 1910) och Smiles (Lee S. Roberts; text
av J. Will Callahan, 1917).
BARFOTA JAZZMEN RAGTIME CONSTELLATION
The Easy Winners (Scott Joplin, 1901)
Peaceful Henry (E. Harry Kelly, 1901)
Havana Rag (Maurice Kirwin, 1904; arr. av Bengt "Bim" Ingelstam)
Echoes from the Snowball Club (Harry P. Guy, 1898)
The Kinklets (Arthur Marshall, 1906)
Hilarity Rag (James Scott, 1910)
The Lucky Tramp (Julien Porret, 1914)
Roberto Clemente (David Thomas Roberts, 1979; arr. Bengt "Bim" Ingelstam)
Très Moutarde (Too Much Mustard) (Cecil Macklin, 1911)
PETER LUNDBERG
Perfect Rag (Jelly Roll Morton, opubl., 1949)
- melodin är även känd som Sporting House Rag
Crab Apples (Percy Wenrich, 1908)
Pastime Rag #5 (Artie Matthews, 1918)
School of Ragtime - 6 Exercises for Piano (Scott Joplin, 1908)
- Peter spelade den sista övningen med den skämtsamma kommentaren att "kan ni
klara den här så kan ni allting om ragtime".
Heliotrope Bouquet (Louis Chauvin & Scott Joplin, 1907)
Swipesy Cake Walk (Scott Joplin & Arthur Marshall, 1900)
Sleepy Hollow Rag (Clarence Woods, 1918)
St. Louis Rag (Tom Turpin, 1903)
The Chant - A Spooky Serenade (Mel Stitzel, 1926)
JAMSESSION
Christina Rag (Gösta Sörlind) - SL
- Staffan spelade upp låten från ett kassettband som kompositören, den
82-årige Gösta Sörlind, hade skickat med som en form av hälsning till
ragtimesällskapet.
Ravenna (Scott Kirby, 1993) - OM
Through Eden's Gates - Cakewalk (William Bolcom, 1969) - OM
King Porter Stomp (Jelly Roll Morton, 1924) - JS
Lily Queen (Arthur Marshall & Scott Joplin, 1907) - JS
The Entertainer (Joplin, 1902) - JS
Tobasco - Rag-Time Waltz (Charles L. Johnson, 1909) - PA
The River Boat Slow Drag (Peter Andersson, 1986) - PA
The Thriller! - Rag (May Francis Aufderheide, 1909) - OM
Maple Leaf Rag (Scott Joplin, 1899) - OM
FÖRKORTNINGAR
JS - Joakim Stenshäll
OM - Oleg Mezjuev
PA - Peter Andersson
PL - Peter Lundberg
RH - Ragnar Hellspong
SL - Staffan Lundmark
|
|